DKMK na okruglom stolu „Pismenost 2.0 Kako do unaprjeđenja medijskog obrazovanja u Hrvatskoj?“

Već šestu godinu za redom UNESCO obilježava Globalni tjedan medijske i informacijske pismenosti. Tim povodom Hrvatsko novinarsko društvo i GONG su 25. listopada 2017. u velikoj dvorani Novinarskog doma u Zagrebu održali skup na kojem se razgovaralo o unaprjeđivanju medijskog obrazovanja u Hrvatskoj. Osim što su poslušali tri zanimljiva izlaganja, sudionici su se upoznali s dobrim medijskim praksama i sudjelovali su, prema vlastitom izboru, na jednoj od dvije radionice.

Saša Leković, predsjednik HND-a, pozdravio je prisutne i utvrdio kako je trenutna razina medijske pismenosti u Hrvatskoj vrlo niska i da nema sustavnoga medijskog opismenjavanja te da se nada da će ovaj skup biti svojevrsna pomoć u pronalaženju rješenja.

U izlaganju su sudjelovale prof. Lidija Kralj, pomoćnica ministrice znanosti i obrazovanja, Lana Ciboci, mag. comm., potpredsjednica Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu te Marko Matijević, s portala Srednja.hr.

Prvi dio skupa započela je Lana Ciboci te se osvrnula na trenutnu poziciju medijske pismenosti u školama i neformalnom obrazovnom sektoru. Ukazala je na važnost medijske pismenosti kod djece, mladih pa sve do ljudi starije životne dobi, kao i razvijanje aktivnog građanstva. „Bitno je znati što i kako učiti o medijima“, naglasila je Ciboci, „da bi se pravovremeno oformilo kritičko vrednovanje medijskih sadržaja“. No, u cijelome procesu problem stvaraju premala satnica te nedostatak kvalitetnih udžbeničkih i stručnih sadržaja. Zaključila je da je najčešće entuzijazam nastavnika ključni čimbenik u provođenju medijske pismenosti u školama.

O pozitivnim primjerima medijske interakcije te uključenosti mladih u novinarstvo govorio je Marko Matijević. Naglasio je da u svijetu društvenih mreža prednost imaju marketing i „klik“ naspram kvalitete, ali da je ponosan na ono što su on i njegovi suradnici do sada napravili na portalu. Mlade novinarke i novinari tako stvaraju sadržaje kojima korisnici najčešće pristupaju putem mobilnih uređaja. Dotaknuo se pojave nove aplikacije pod nazivom „Sarahah“ koja predstavlja digitalni poštanski sandučić  u kojem se sva mišljenja i komentari o ljudima, stvarima i događajima pišu anonimno te pritom upozorio na opasnosti koje prijete. Matijević je naposljetku ustanovio da je jedan od pozitivnih primjera LiDraNo, smotra literarnog, dramskog i novinarskog stvaralaštva, na kojoj mladi mogu usvojiti nove vještine i pokazati stečeno znanje.

Lidija Kralj ponajviše je govorila o promjenama koje slijede u školskom kurikulumu. U sklopu programa e-društva, u informatici će se učenike podučavati kritičkom vrednovanju tekstova i fotografija, elektroničkom nasilju i drugim zanimljivim sadržajima.  I ne samo u informatici, već i u nastavi hrvatskoga jezika pa će tako biti ostvaren modul međupredmetnih tema. Eksperimentalna provedba reforme nastave informatike kreće sljedeće školske godine pa tako, ističe Kralj, „već sada učitelji i nastavnici prolaze razne obuke i pripreme“. Zaključila je kako su promjene u obrazovanju nužne, ali da je za to potrebno puno truda. Potaknula je sve nazočne da međusobnim dijeljenjem pozitivnih priča sudjeluju u razvijanju medijske pismenosti.

Nakon izlaganja, u kratkoj se raspravi govorilo o upotrebi mobilnih uređaja kod osnovnoškolaca, o problemu informatičke neopremljenosti škola te o prisutnosti kultura kritike i pohvale u hrvatskim medijima.

Na sajam-turneji bili su predstavljeni projekti, inicijative i udruge koje se bave medijskom pismenošću: Dječja osječka kreativna kućica DOKKICA, portal Medijskapismenost.hr, program Muzeotropija, novine Global, Bacači sjenki, projekt „Slijede reklame“ iz OŠ Bukovac, udruga Pragma, Kulturpunktova novinarska školica, Filmska radionica za djecu, Telecentar, Medijska pismenost GONG-a, Pulska filmska tvornica te DKMK-ov projekt Djeca medija.

Skup je završio dvjema radionicama na kojima su sudionici naučili kako prevenirati elektroničko nasilje i kako napraviti dobar video-uradak te tako pridonijeti razvijanju kreativnosti u sklopu medijskog odgoja.

Autorica: Lina Malek