Konferencija „Medijski odgoj i zaštita dječjih prava” podsjetila na važnost medijske pismenosti u 21. stoljeću

Kako bismo još jednom potaknuli raspravu o potrebi medijske pismenosti, zajedno s Edward Bernays Visokom školom za komunikacijski menadžment organizirali smo znanstvenu konferenciju „Medijski odgoj i zaštita dječjih prava” koja je održana 8. prosinca 2017. godine. Konferencija je otvorila brojna pitanja koja se tiču nedovoljne razine medijske pismenosti, a glavni zaključak je kako promjene ne treba čekati, već djelovati.

Nakon uvodnih pozdrava organizatora održan je okrugli stol na kojem su sudjelovali vodeći hrvatski stručnjaci i sveučilišni profesori: izv. prof. dr. sc. Nada Zgrabljić Rotar, Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Maja Flego, dipl. paed., Ured pravobraniteljice za djecu, dr. sc. Arijana Mataga Tintor, Odjel za predškolski odgoj, obrazovanje i sport Grada Velika Gorica i doc. dr. sc. Igor Kanižaj, DKMK. Moderatorica okruglog stola bila je Lana Ciboci, DKMK.

Kao jedna od začetnika medijske pismenosti u Hrvatskoj, Nada Zgrabljić Rotar rekla je kako se u 20 godina mnogo toga promijenilo, ali da se smjernice date u njezinim radovima iz 1999. mogu i danas primijeniti. Naglasila je  kako je danas medijska pismenost još važnija i ima složeniji zadatak te da su nam potrebni novi zakoni. Također podsjeća kako nema dovoljno literature za izučavanje medija i njihove uloge u opismenjavanju javnosti.  Arijana Mataga Tintor sa zadovoljstvom je istaknula uspješnu suradnju DKMK-a i Grada Velika Gorica već petu godinu za redom i naglasila kako je medijski odgoj pravo svakoga djeteta. Nastavio je Igor Kanižaj koji se osvrnuo na preliminarne rezultate istraživanja EU Kids Online prema kojem svako deseto dijete u dobi od 15 do 17 godina prihvaća sve zahtjeve za prijateljstvom drugih ljudi na društvenim mrežama, što ide u prilog tome da je edukacija preduvjet prevencije povrede sloboda i prava djece i mladih. Kanižaj se nada kako će rezultati istraživanja pozitivno utjecati i pomoći onima koji provode programe medijske pismenosti. „Situacija nije idealna nigdje, o čemu svjedoči podatak da je na razini EU samo sedam posto medija sudjeluje u promociji pismenosti.“, rekao je Igor Kanižaj. Maja Flego je istaknula kako je zadaća Ureda za pravobraniteljicu djece pratiti kako se ostvaruje konvencija o pravima djeteta te da Ured prati različita područja, među njima i medije. Godišnje dobivaju preko 1500 prijava kršenja dječjih prava, od kojih 40-50 uključuje kršenja prava djece u medijima. Slijedila je rasprava gdje je jedna od sudionica konferencije, Gordana Simonović, članica Vijeća za elektroničke medije, naglasila kao se problemi vezani uz medije neće riješiti cenzurom nego edukacijom: „više treba djelovati kroz medijsku pismenost, manje kroz kazne”.

Nakon okruglog stola izložena su 34 edukativna znanstvena rada, na kojima je radilo čak 70 autora, među kojima su bili i članovi DKMK-a: Lana Ciboci, Igor Kanižaj i Tamara Gazdić Alerić s izlaganjem „Percepcija ravnatelja osnovnih škola o važnosti medijske pismenosti u primarnome obrazovanju„; Lina Malek je predstavila temu „Novi mediji (kao alat) u nastavi: djeca i folklor„; Leali Osmančević upoznala je prisutne s temom „Djeca i odgojno-obrazovni sustav – prikaz stanja u zapadnoafričkoj državi Benin„; Igor Kanižaj i Dražen Maleš predstavili su „Povezanost navika korištenja elektroničkih medija i socio-demografskih čimbenika kod adolescenata Splitsko-dalmatinske županije„; Maja Fistrić izložila je rad na temu „Utjecaj digitalizacije na generacijski jaz – od bejbibumersa do generacije Z„; Danijel Labaš, Ines Marinčić i Alma Mujčinović predstavili su rezultate istraživanja kroz prezentaciju „Percepcija djece o utjecaju videoigara„, te Katarina Blažina Mukavec, Lina Malek i Tina Regg koje su pričale o „Nasilju u hrvatskim dječjim serijama ‘Smogovci’ i ‘Jelenko’”. Ostali autori su također govorili o temama zastupljenosti i proučavanja medija u hrvatskom obrazovnom sustavu, važnosti kritičkog razmišljanja i stvaranja vlastitih medijskih sadržaja.

Konferencijom „Medijski odgoj i zaštita dječjih prava” željelo se ukazati na važnost medijske pismenosti i medijskog odgoja u 21. stoljeću te ujedno aktualizirati problematiku suodnosa medija i djece u Hrvatskoj koja je proteklih nekoliko godina u centru pozornosti znanstvenika i šire javnosti.